Vivimos nunha sociedade na que moitas das actividades cotiás están mecanizadas, o noso traballo esixe menos esforzos e movementos e, o noso tempo libre, é máis sedentario. Pola contra, o noso corpo está deseñado para moverse ata niveis bastantes altos sen chegar, tampouco, a niveis de practica moi excesivos, xa que poden provocar alteracións e lesións.
Os baixos niveis de actividade física, por unha parte, e o exceso de actividades sedentarias por outra, están a provocar, ademais de enfermidades serias, (obesidade, hipertensión arterial, diabetes, etc) carencias no desenvolvemento físico, psicolóxico e social de nenos e nenas.
A actividade física na etapa escolar debe fundamentarse, especialmente, na adquisición das capacidades que contribúan ao desenvolvemento persoal e a unha mellor calidade de vida. Debe dirixirse cara ao coñecemento progresivo da conduta motriz e cara á asunción de actitudes, valores e normas referentes ao corpo e ao seu movemento.
Pero a actividade física na etapa educativa non é unha simple aprendizaxe de movementos, senón un camiño cara á educación global que utiliza dito movemento como axente pedagóxico con diversas funcións:
1. Función de coñecemento de si mesmo, de si mesma e do contorno.
2. Función de organización do que perciben (desenvolvendo a percepción do propio corpo, do espazo e do tempo)
3. Función anatómico-funcional, incrementando as habilidades motrices e mellorando a condición física.
4. Función estética e de comunicación (por medio de manifestacións artísticas e de comunicación).
5. Función de relación social coas demais persoas (interaccionando co resto de participantes).
6. Función agonística, esforzándose e superando dificultades.
7. Función hixiénica ou de mellora da saúde e prevención de enfermidades.
8. Función hedonista ou fonte de gozo.
9. Función de compensación da vida sedentaria.
10. Función catártica, de liberación de tensións.
Debemos lembrar que a Organización Mundial da Saúde (OMS) recomenda a práctica de actividade física co obxecto de mellorar as funcións cardiorrespiratorias, a boa forma muscular, a saúde ósea e os biomarcadores cardiovasculares e metabólicos da xente máis nova, e dinos que:
- Os nenos e nenas de 5–17 anos deberían acumular un mínimo de 60 minutos diarios de actividade física moderada ou vigorosa.
- A actividade física durante máis de 60 minutos reporta beneficios adicionais para a saúde.
- A actividade física diaria debería ser, na maior parte, aeróbica. Conviría incorporar actividades vigorosas, en particular para fortalecer os músculos e os ósos, como mínimo tres veces por semana.
Por outra banda, os pediatras recomendan que, polo menos, unha das actividades extraescolares que realicen os nenos e nenas implique realizar actividade física ou deportiva. Durante a etapa da adolescencia poden iniciarse e adquirir as habilidades específicas daquelas modalidades deportivas que lles resulten atractivas.
Recomendacións básicas para a práctica de actividade física dos e das escolares.
O deporte de competición en idade escolar
Segundo a Asociación Española de Pediatría é recomendable realizar un examen previo á práctica de deportes de competición. Este recoñecemento busca protexer a saúde e detectar enfermidades e alteracións músculo-esqueléticas que poden aumentar o risco de lesións ou que se poidan agravar coa práctica de actividade física. Tamén nos aporta información sobre factores de risco para a saúde, se presenta un valor baixo nalgunha das capacidades físicas, etc. As actividades deportivas representan unha estupenda ferramenta para favorecer a educación global dos nenos e nenas; sempre que non fagamos dun xogo de nen@s unha competición de adultos.
Lembra que debe ser prioritaria a participación fronte á competición!
Fontes